Trustpilot
Check 24/7 service
Check Eigen monteurs
Check 55+ jaar ervaring
Check CO-gecertificeerd

Vijftig jaar Holland Warmte

Marianne van Triet: ‘Regelmatig controleren en schoonmaken van cv-ketels is van levensbelang’

marianne-van-triet

Als koper van een nieuwe cv-ketel wilt u de beste ketel. Want die gaat, mag u aannemen, het langst mee. Het is in de ogen van Marianne van Triet vanzelfsprekend dat u dan ook kiest voor het beste bedrijf om zo’n cv-ketel te installeren en vervolgens te onderhouden. U kiest dan dus voor Holland Warmte, het Numansdorpse bedrijf waarvan zij samen met haar broer Theo directeur is: dé nummer één in cv-ketel vervangen, cv-ketel installatie en cv-ketel onderhoud. En dat al vijftig jaar lang. Holland Warmte, een erkend en gespecialiseerd familiebedrijf, werd in 1965 door Theo van Triet sr. opgericht en bestaat dus dit jaar een halve eeuw.

Holland Warmte streek in 1991 in Numansdorp neer aan de Jan van der Heijdenstraat. Het was een van de eerste markante bedrijven op het bedrijventerrein Middelsluis, van waaruit de cv-installateur zich helemaal toelegde op de particuliere markt. Later werd ook nog aan de Christiaan Huijgensstraat de CV Hal gevestigd. Van die hal, tegenover Karwei, maakt Het warmtehuis deel uit: een fraaie showroom met de grootste sortering design radiatoren van ons land.

holland-warmte-servicemonteurs

Holland Warmte heeft momenteel zo’n veertig werknemers en behalve het hoofdkantoor en de CV Hal in Numansdorp ook een vestiging in Hengelo, terwijl er plannen zijn voor nog enkele nevenvestigingen. Want het bedrijf is al lang niet meer alleen in de Hoeksche Waard, op Goeree-Overflakkee en in de rest van Zuid-Holland actief, maar door vrijwel het hele land, van Noord-Brabant tot zuid-Drenthe. Marianne: ,,Dankzij internet weten de laatste vijf jaar zoveel méér mensen ons te vinden.” Niet zo gek, als bedacht wordt dat Holland Warmte de beste prijsgarantie van ons land biedt.

De start

theo-sr-van-triet

Hoe anders was dat in de beginperiode. Van Triet sr. (nu 78) werkte in zijn jeugdjaren in Rotterdam bij enkele verwarmingsbedrijven in een tijd dat cv-installaties nog hoofdzakelijk op kolen en daarna op olie werden gestookt. Al na enkele jaren dacht hij ‘wat zij kunnen, kan ik ook’ en dus begon hij in 1965 in Vlaardingen voor zichzelf. Hij trof het dat in dat jaar heel Nederland op aardgas overschakelde en dus was er werk volop.

Terwijl het bedrijf in Vlaardingen bleef, verhuisde het gezin Van Triet in 1969 naar Puttershoek, waar het tien jaar bleef wonen. Bedrijf en gezin trokken vervolgens naar Zierikzee, waar HollandWarmte een groot bedrijfspand in gebruik nam, waar – heel revolutionair voor die tijd – groen werd gedacht en groen werd gedaan. Holland Warmte was de eerste installateur in Nederland met een warmtepomp in eigen huis gekoppeld aan bodemcollectoren en zonnecollectoren. Marianne (50): “Mijn vader, een echte techneut, was in feite zijn tijd ver vooruit.”

Maar hoewel Holland Warmte in die tijd regelmatig in de publiciteit kwam met zaken als het eerste project in de glastuinbouw met een warmtepomp en een van de grootste woningbouwprojecten in Europa, 278 woningen in Vlaardingen, die van alternatieve energiebronnen werden voorzien, bleek op den duur Zierikzee toch een brug te ver.

Particuliere markt

Zodoende verhuisde Holland Warmte, na het besluit om zich helemaal te gaan toeleggen op de particuliere markt, in 1991 naar Numansdorp. Marianne: “We besloten te gaan knallen in service.” Vader Theo ontwierp tussen de bedrijven door ook nog de Maritime Booster, een verwarming voor plezierjachten, binnenvaartschepen, vakantiewoningen of vrachtwagens, waarmee Holland Warmte verschillende prijzen heeft gewonnen.

Holland Warmte 55 jaar

Het bedrijf werd door Marianne en haar vijf jaar jongere broer Theo jr. overgenomen toen pa op leeftijd raakte. Het bedrijf, dat 40 professionele en vakbekwame medewerkers heeft, is een echte totaal-installateur, voorzien van alle mogelijke erkenningen en certificeringen: STEK-erkend, VCA- en CO-gecertificeerd en aangesloten bij de branchevereniging UNETO-VNI.

Marianne somt ze graag op. “Want alleen zó kunnen we aantonen dat we de bedrijfsprocessen goed op orde hebben, zowel op het bedrijf als onderweg. Wij kunnen adequaat reageren op de melding van een storing. Want die komt voor de klant altijd ongelegen. Als die een onderhoudscontract heeft afgesloten, kan hij bij ons zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag terecht. We hebben een computerondersteunde ontwerpafdeling, een werkplaats en een meetlaboratorium dat met de allernieuwste instrumenten en materieel is uitgerust.”

Daarbij werkt Holland Warmte maar met vier merken, zeg maar de top op cv-gebied: Remeha, Vaillant, Intergas en Nefit. Marianne: “Een monteur van ons heeft van die merken alle onderdelen in de servicewagen. Hij kan dus altijd adequaat een storing verhelpen. Dat maak je maar bij weinig bedrijven mee. Wij zorgen echt voor warmte zonder zorgen.”

Adhesiebetuigingen

Dat haar bedrijf zoveel certificeringen heeft en dat sommige anderen dat zonder doen, steekt bij Van Triet. “Er wordt te weinig gecontroleerd. Als je vandaag stopt met een kapsalon kun je morgen als cv-installateur zo aan de slag. Er zit dus wel wat kaf onder het koren.”

Van Triet toont een stapel adhesiebetuigingen, voortvloeiend uit het klanttevredenheidsonderzoek dat het Numansdorpse bedrijf al jaren doet. De klanten kunnen allerlei onderdelen in het installatie- en onderhoudsproces van hun centrale verwarmingsinstallaties beoordelen van slecht tot goed. “Jammer dat ik niet voor het vakje uitstekend kan kiezen,” is een van de reacties.

“Een cv-ketel betekent, hoe zuinig ook in gebruik, nog geen contract op onbezorgd stoken,” doceert Van Triet, die bekend staat als een kordate vrouw in een mannenwereld. “Hoe gedegen ook ontworpen, hoe goed het materiaal ook is, hoe deugdelijk gemonteerd, technische systemen vragen altijd om onderhoudsbeurten. Er kunnen zaken vervuilen en er kunnen verstoppingen ontstaan die zich natuurlijk altijd net aankondigen als het slecht uitkomt; als het berekoud is bijvoorbeeld. Daarom is regelmatig schoonmaken nodig.”

Servicecontracten

De servicemonteurs van Holland Warmte zijn daar dan ook het hele jaar, ook in de zomermaanden, volop mee bezig. Heel veel klanten die door Holland Warmte een nieuwe cv-ketel hebben laten installeren, hebben namelijk een servicecontract afgesloten. Ook op niet door Holland Warmte geplaatste cv-ketels kan een servicecontract worden afgesloten. Van Triet: “We komen dan wel de cv-ketel eerst keuren, want alleen als een ketel in goede conditie is, kunnen wij onze garantie afgeven. Als men kan aantonen dat in de afgelopen twee jaar onderhoud aan een cv-ketel is gepleegd door een Komo-gecertificeerd bedrijf, dan is die keuring. Is dat niet het geval, dan worden de keuringskosten eenmalig in rekening gebracht.”

Wie een nieuwe cv-ketel aanschaft, moet volgens Van Triet op een paar dingen letten. Allereerst: slechte cv-ketels zijn er niet. De een is wat geavanceerder dan de ander, maar ze moeten allemaal voorzien zijn van een keurmerk en voldoen aan Europese regelgeving. Waar wel degelijk een groot verschil in zit, is de installateur. Daarvan heb je goede en minder goede. Holland Warmte is er trots op tot de eerste categorie te behoren. Zoals dat al een halve eeuw het geval is en zoals het nog lang het geval zal zijn, verzekert Van Triet, de eerste Ondernemer van de maand in het ruim 5-jarig bestaan van Hoeksche Waard Exclusief.

Delen
Hulp en advies